חיים – עושר – כבוד

הרב אברהם שטרן
מנהל אגף סיוע והכוונה

שלישיית מילים המוכיחות כי את היותם שלוש נקודות שונות אך הכרחיות, בטרם ננסה לשלב ביניהן אני מוכרח לשתף אתכם בסיפור מדהים אך לא פחות מפתיע שהייתי חלק ממנו בתחילת דרכי כתומך ומלווה לאלו שנקלעו לקשיים ותסבוכות מחד וכעבודתי כיועץ בחינוך מיוחד מאידך.

שמוליק (שם בדוי) ניהל בעוז עסק מצליח (?!) למוצרי בשר ודגים באחת מערי הספר בא"י, היותו של שמוליק איש מעש וביצוע שלא מתעצל לרגע, הביאו אותו להוות סמל ודוגמא לחיסכון מופלא בעסק, הוא היה מפרק סחורה בעצמו, אורז חבילות, מקבל הזמנות, קופאי ואף משלוחן, והכל במהירות ויעילות.

ניהול ספרים וחשבונות היו אצלו הצד החלש, ומבלי להסתיר את חסרונותיו העסיק לצידו איש חד ומבריק בתחום הפיננסי, איש מקצוע שידע להתמקח עם סוחרים ולהביא את המחירים הטובים ביותר למען הצלחת וקידום העסק, הרי לשם כך קיבל סמכויות רחבות ויד חופשית בכל עניני הכספים, החל בחתימת צ'קים ועד להפקדת מזומנים, ניהול חשבון הבנק וביצוע העברות.

לצד זאת, היה שמוליק איש משפחה שמסור לביתו ולילדיו הרכים, מעט שעות שינה עברו עליו, כל רגע שהוא לא היה בעסק היה מקדיש עבור משפחתו תוך דאגה לכל תחומי חייהם, חינוך הילדים היה תמיד בראש מעייניו, גם הלקוחות ידעו לומר כי לפעמים בין אריזת קנייה לעריכת חשבון ללקוח היה מנהל שיחות מתוקות עם ילדיו שביקשו מדי מספר רגעים לברר מתי אבא יגיע הביתה והאם כבר ה"חצי שעה" שהבטיח להם בשיחה לפני מספר דקות.

המנהל העסקי שקיבל יד חופשית לעשות ככל העולה על רוחו, השקיע משאבים וזמן רב לפרסום, שיווק ומיתוג ראוי לעסק מתקדם, גם עיצוב החנות וחווית הקניה היו לשם דבר, כל העובדים ידעו כי משלוחים חייבים להגיע ליעדם עד 3 שעות מביצוע ההזמנה ע"י הלקוח בטלפון או ברשת, דבר התורם רבות לקידום העסק. הפרסום בעיתונות המקומית והארצית בדבר המבצעים השבועיים והכדאיות להזמין או להקליק, תרם רבות להכנסת עובדים נוספים למחלקת ההזמנות בתמורה לתשלום הגון על עבודה מאומצת בשעות רגילות ונוספות, הכלל המנחה היה "שירות = רווח". ואכן, הלקוחות זרמו בכל עת והגידול בתזרים המזומנים עלה מדי רבעון במידה מעוררת השתאות ומושא לקנאה של ממש.

אה, כמעט שכחנו לציין את הפרט החשוב ביותר בתחום עסקי המזון, הניקיון בחנות, במקררים ובמחסנים בנוסף לסדר המופתי על המדפים – היו לשם דבר, פועלים חרוצים עם חולצות ממותגות הסתובבו ללא הפסקה בין הלקוחות ודאגו לשביעות רצון ב-100 אחוז.

****

סוד כמוס ליווה את המנהל העסקי ולא שיתף איש, גם לא את שמוליק ה'בעל הבית', נקודה קריטית שלא נלקחה בחשבון היתה העליות הגבוהות וההוצאות האין סופיות שנדרשו להגיע אל ה"טופ". והרי כל מנהל מבין את החובה לתמחר הוצאות אלו בגילום המחיר ללקוח בתוך המוצרים, ולקזז הוצאות בין המבצעים המיוחדים בכדי שהלקוחות יקנו את מוצרים ריווחים יותר. אך כאן המנהל העסקי המוצלח נרדם בעמידה ולא הניד עפעף לשנות את המשוואה.

הלב, הלב היה חסר בעסק, למדוד בכל רגע נתון את מזן הרווח העסקי, את זה המנהל משום מה שכח לבצע, כי רק אמש קיבל בונוס שמן על הכפלת ! התזרים בשנת הכספים האחרונה כפי שהעיד דו"ח סיכום שנה.

בכדי שהסוד כמוס לא יגיע לאוזניים לא נכונות, דאג המנהל העסקי במיומנות מושלמת למערך גלגול צ'קים שלא יחרוג מהמסגרות ושיתרת החובה לא תעלה את סך האשראי בבנק.

מוכר לכם? עסק מוצלח עם מינוס של מאות אלפים? במספר חשבונות בנקים שונים? מגלגל צ'קים בין צ'אנג'ים ואברכי כוללים (צ'קים טובה בלע"ז), אכן סופו של הכדור שלג הזה להגיע אל תחתית ההר, לעצור ולהתרסק אל עבר פי פחת.

והיום הזה הגיע, שמוליק מקבל יום אחד מכתב התראה שעליו לשלם את הלוואות, אשראי וריבית הפיגורים תוך 7 ימים סכום העומד על מעל חצי מיליון ₪. בשורה האחרונה לפני החתימה שם לב למשפט, "באם חובכם שולם מכבר, אנו מתנצלים על אי הנוחות ט.ל. ח."

שמוליק שידע שנים של שובע וחוסר דאגות לא ידע אם לצחוק או לבכות, מיד צילם את המסמך ושלח למנהל העסקי בתוספת סימני שאלה, מה זה??? המנהל העסקי מקליד תשובה שלוקחת מספר דקות ולבסוף מגיעה התשובה "בטיפול".

****

למחרת שם לב שמוליק כי המנהל כמעט ולא מופיע בחנות, דבר שהדליק לו נורות אדומות אך לא ידע לתרגם זאת "הלכה למעשה" האם עליו לשתף מישהו או לקבל ייעוץ בדחיפות שמא לא מדובר בתקלה חולפת כי הרי תזרים המזומנים הכפיל עצמו השנה.

הטרדות והלחצים גברו, ככל והימים חלפו החלו לצוץ מידי יום מכתבי התראה מגורמים עסקיים שונים, פתאום קיבל שמוליק טלפון מבעל גמ"ח שהודיע כי עליו לשלם לכאורה על הערבות עליה הופקד בגמ"ח צ'ק פיקדון שהופקד וחזר אכ"מ.

ושמוליק תוהה בקול, אבל למה? החנות תמיד עמוסה בלקוחות!

מאחר ואני ושמוליק חברים טובים בחרתי לפנות ולעדכן את שמוליק שיכל לפנות אלי בכל ליווי ועזרה, מאחר ובקהילה כבר מתלחששים על כך ש"הצ'קים של שמוליק מהדגים מתחילים לחזור מהבנק", ואכן, תוך מספר שעות מופיע מולי שמוליק בפיזור נפש נוראי המשקף אובדן ידיים ורגליים בתוך הכאוס, ובידיעה שמצבו הכלכלי בכי רע ואין לו שמץ של מושג מדוע.

יומיים של עבודה שכללו צלילה של ממש לתוך ספרי החשבונות גילנו כרטסת חובות של מעל מיליון ₪, רישום כפול של עובדים, צוות רחב מדי לשירות לקוחות ומחירון המנוגד לכל היגיון כלכלי, הרווחיות עמדה על אחוזים קטנים שאינם מתחילים לכסות את ההוצאות הסבירות וודאי שלא הוצאות אסטרונומיות כפי שהונהג ע"י המנהל העסקי.

העיקר תזרים המזומנים עולה, כל השאר לא עניין איש.

*****

לא נבכה על חלב שנשפך ונקונן שש שעות על בשר שנחרך.

חייו של שמוליק הפכו למלאי סבל ורדיפה בלתי פוסקת מנושים שהגיעו אף למספר הטלפון האישי שלו ולכתבתו המדויקת, גם אשתו החלה לקבל שיחות ממספרים חסויים על הכדאיות בנקיטת זהירות ש"לא לעכב את התשלום על החוב -עד היום! בערב בשעה 20:00, כדי שלא יתחילו לקרות דברים לא נעימים עלולים לצאת משליטה". ושמוליק? איבד צלום אנוש, לילדים פתאום אין אבא ולרעייתו אין בעל.

בית כנסת והמרכזיים הקהילתיים באזור המגורים של שמוליק הפכו לרחש בחש בדבר פשיטת רגל עליה יכריז בקרוב, כל מי שמחזיק בידו שטר או צ'ק הגיע במהירות לדרוש את כספו שמא מחר כבר לא יהיה עם מי לדבר, פניו השתנו ככרום מבושה איך שהגלגל התהפך עליו במהירות שיא מבלי שידע והרגיש משהו, הוא הבין שעתיד שחור עומד ליפול עליו וזה יהיה במשקל של פיל עב כרס.

גם ילדיו נשאלו בתמימות בשיחות נערים שובבות, "נכון אבא שלהם פשט רגל וחייב לכולם המון כסף!?" "ראינו מישהו צועק על אבא שלכם שהוא גנב ושיחזיר את הכספים". ככה זה, הילדים שומעים ורואים הכל.

כך הפכו חיים של עושר וכבוד, למת – חי בלי עושר ועם המון ביזיונות, לא תרצו לקרוא על מסע הייסורים והיגון שעברו על שמוליק תקופה הראשונה – בטרם נעמדנו כחיץ תקיף בין שמוליק לבין הנושים הקשים יותר או פחות ואף מול אלו המאיימים. יחד עם רב השכונה עלינו לביתו של שמוליק לשוחח עם רעייתו שבנתיים הספיקה להפוך מעקרת בית רגועה עם עוזרת צמודה – למנקה ועוזרת בבתי קשישים, הדרכנו אותה כי אל לה לחשוש ואנו נעשה כמיטב יכולתנו שתוכל עוד שנים רבות לגדל את הקן המשפחתי כראוי.

אם אתה מזדהה עם סיפורו של שמוליק, הישאר עמינו עוד מעט וקבל כלים בסיסיים שארגון 'אחריות' נתן לשמוליק ויעזרו גם לך

לאור מצבו הנפשי והכלכלי הפך שמוליק לקשיי הבנה בהמון חתומים, ולמרות זאת עם "כפית זהב" באיטיות ובהדרגה ייעצנו הכוונו והדרכנו אותו כי עליו לדעת שאת זכותו הבסיסית לחיות שום בעל חוב לא יכול לקחת וכנ"ל לגבי להפוך את חייו למסע מהגיהנום איש אינו רשאי.

****

לאחר ימים ספרים מגיעה למשרדי ארגון 'אחריות' שיחת טלפון ממאיר, אב משפחה ברוכה שנקלע למצוקה ועומד לפני דין תורה על סכומים גדולים. הפגישה עם צוות 'אחריות' נקבעה ללא דחיה.

בשעה שנקבע הגיע מאיר כשהוא מלווה באביו שנחשב לעסקן מכובד והשאלה הראשונה היתה מה יש לנו להציע מול תביעה כספית גדולה שלטענתו היא בכלל תביעה על חשדות ללא בסיס.

אנו שומעים את הסיפור ממאיר ולא יודעים אם לצחוק או לבכות, מאיר הוא המנהל העסקי של חנות הדגים שבבעלותו של שמוליק – שמיוצג אף הוא בארגון 'אחריות'.

בעדינות רבה הסברנו למאיר כי הצד שתבוע אותו, הבוס לשעבר שמוליק, מיוצג ע"י וחובתנו לעדכנו ולקבל את הסכמתו להמשך הטיפול שלנו בתיק.

באותו היום עלינו למעונו של נשיא הארגון ומורה דרכו מיום היוסדו הגרש"א שטרן שליט"א – שיותר מאשר הוא אבי ואני זוכה להיות בנו, הרי הוא אביהם ורחמן של ישראל ואוהבן, והצבנו את השאלה לפתחו, דעת תורתו הייתה נחרצת, "עליכם להביא את הצדדים לפגישה משותפת במשרדי ארגון אחריות".

שבוע דרמטי ביותר עבר על חדר הפגישות, שני היריבים הפכו לאוהבים ופתחו חזית אחידה ומאוחדת להקטנת החובות והריביות, התיאום הועיל לשיקום מושלם של שני המשפחות יחדיו, בתוך פחות מחודש הפכו שמוליק ומאיר לחברותא ללימוד הדף היומי בבית הכנסת השכונתי לעיני קהל ועדה, והפכו למושא הערצה בעיני כולם. (למעוטי מנת המשכל הייתה תאוריה בנויה להפליא כי הגנבים עשו יד אחת לעקיצה מושלמת, כי הרי חברים היו ונשארו).

הליווי המלא בפן הייצוגי, הקהילתי והריגשי, ההכוונה המלאה של הצוות המקצועי ב'אחריות' עד לשיקום מלא, הייתה לנו אבן דרך לפעילות עתידית עם מאות תיקים שבאו אחריהם.

 

הפרטים טושטשו עד כי עשרה "מאירים" ו"שמוליקים" דומים שיקראו את הסיפור לא ידעו כי הסיפור נכתב עליהם למעט המפגשים המשותפים במשרדי הארגון.

פנו אל כותב המאמר ב

שתפו את המאמר:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

לייעוץ והכוונה אישית פנו אלינו עוד היום:

אנשים לא מתים מעוני
הם מתים מבושה

יש לכם חבר או בן משפחה השרוי במצוקה כלכלית קשה גלגולי הלוואות הוצל"פ תסבוכות תשלומי ריבית וכד' ועדיין לא פנה לעסקנים? בהוראת גדולי ישראל הקמנו את 'הקו האדום' הכלכלי בו אתם תעדכנו אותנו ואנו נפנה אליו בסודיות הנדרשת ובדיסקרטיות ונברר איתו האם אפשר להציע לו הכוונה או/ו יצוג:

סודיות מובטחת!

קשה לכם עם המיסים החדשים?
רוצים לדעת איך להתנהל כלכלית?
הרשמו לקבלת דיוורים ומאמרים
בעלי ערך רב ישירות למייל שלכם!