דוד חסידה
מלווה כלכלי ויועץ עסקי בארגון אחריות.
כדי להבין עד כמה השכנוע משמעותי, כדאי שנשאל:
עד כמה גדול כוחו של השכנוע?
הנה מספר מקרים על כוחו ה(כמעט) אין סופי של השכנוע.
- ד"ר גבלס שר התעמולה הנאצי ועמיתו יוליוס שרייכר מפרסם העיתון האנטישמי "דר שטירמר", הצליחו לגרום למליוני גרמנים להאמין שהיהודים אוכלים קציצות מבשר חולדות, וגוזלים את ממונם של משפחות גרמניות, והובילו לתמיכתם בשליחת היהודים לתאי הגזים.
במשפט שטייכר בנירנברג נטען כי הם "הרעילו את תודעתם של מליוני בני אדם".
- חוקר בשם סטנלי מילגרם Milgram, 1974) ) הצליח לגרום לאנשים רגילים לחשמל אנשים אחרים עד כדי סכנת חיים.
הוא הצליח לשנות את מידת השכנוע של האנשים באמצעות מספר שינויים לא מורגשים כמו מיקום, מוניטין, ומגע.
- דרן בראון, אמן אשליות מנטליסט, הצליח לשכנע קבוצת אנשים רגילים, לשדוד בנק (2006).
- במקרה אחר (2016), הוא מצליח לגרום לשלושה אנשים נורמטיביים (כל אחד בתורו) להשליך אדם אחר מגג בניין גבוה אל מותו.
מדובר בניסוי והאדם הנופל היה קשור ברתמה, אך האדם שהפיל אותו לא ידע את זה והיה בטוח שהוא משליך אותו אל מותו.
- לחילופין, בשנת 2018, דרן בראון הצליח לגרום לאדם אחד להקריב את חייו ולמות מירייה באמצע מדבר שומם למען זר גמור.
גם במקרה זה מדובר בניסוי, אבל בל נשכח שהנסיין לא ידע שהוא בניסוי.
מכל הדוגמאות שהובאו ויש עוד הרבה, ניתן לראות שבכח השכנוע ניתן להשיג כמעט הכל.
אז מה הם שלבי תהליך השכנוע?
על כך ועוד, בפעם הבאה…